Nederlandstalige muziek

Het Beste van Nederlandstalige Muziek: Afspeellijsten en Artiesten die je moet kennen
Nederlandstalige muziek, variërend over verschillende genres, vormt een rijke tapestry van de Nederlandse cultuur, van de vroege 1900s hits als ‘Al die willen te kaap’ren varen’ tot moderne successen zoals ‘Parijs’ van Kenny B. Deze muziekstijl, gezongen in de Nederlandse taal, omvat genres als de kleinkunst, volksliedjes, levenslied, en nederpop, en wordt gekenmerkt door artiesten die het leven en de ervaringen van alledag bezingen 12. Van de historische invloeden van accordeontrio The Three Jacksons tot aan de internationale doorbraak van hedendaagse hits, laat Nederlandstalige muziek een indrukwekkende evolutie zien die de basis legt voor de inhoud van dit artikel.

In de volgende secties duiken we dieper in de oorsprong, ontwikkeling, en impact van Nederlandstalige muziek. We zullen de iconische artiesten en liedjes die vorm en stem hebben gegeven aan dit unieke muziekgenre belichten, en onderzoeken hoe digitalisering en sociale media nieuwe kansen hebben gecreëerd voor artiesten. Dit overzicht biedt niet alleen een kijkje in de rijke geschiedenis, maar werpt ook licht op hedendaagse trends en de toekomst van Nederlandstalige muziek.

De oorsprong van Nederlandstalige muziek
De wortels van Nederlandstalige muziek zijn diep verankerd in de Nederlandse cultuur en geschiedenis, waarbij de invloeden van naburige en overzeese landen een significante rol speelden door de handelspositie van Nederland en de locatie nabij grote rivieren en de Noordzee. Traditionele instrumenten zoals de viool, fluit, doedelzak, draailier, foekepot en percussie werden veelvuldig gebruikt in volksmuziek, wat bijdroeg aan een uniek muzikaal erfgoed. In de late jaren 70 ontwikkelden bands als Fungus en Wolverlei een repertoire gebaseerd op traditionele Nederlandse liederen en melodieën, voornamelijk afkomstig uit het geluidsarchief van het radioprogramma ‘Onder de Groene Linde’.

In de 19e eeuw zag Nederland een heropleving van het muzikale leven, met een focus op de jaren 1880 als een belangrijk keerpunt. Deze periode kenmerkte zich door een groeiende populariteit van het muzikale genre in theater en film, met ‘De Jantjes’ als een van de beroemdste voorbeelden 1. Radio-orkest De Ramblers en zangeres Annie de Reuver bereikten in deze tijd ook aanzienlijke populariteit, wat de invloed van radio en later televisie op de verspreiding van Nederlandstalige muziek onderstreept.

De 20e eeuw bracht een verdere evolutie met de opkomst van popmuziek en Nederpop, waarbij accordeontrio The Three Jacksons in 1946 doorbrak met hun hit ‘Aan het strand stil en verlaten’. Jongeren hadden voor het eerst in de geschiedenis beschikbaar inkomen, wat ze besteedden aan bromfietsen, sigaretten, snacks en grammofoonplaten, wat de muziekindustrie aanzienlijk beïnvloedde 1. Artiesten als Eddy Christiani en Willy Alberti bereikten zelfs de Amerikaanse hitparade, wat de internationale aantrekkingskracht van Nederlandstalige muziek aantoont.

Iconische artiesten en liedjes
Populaire Nederlandse artiesten zoals BLØF, Kensington en Within Temptation hebben een onuitwisbare indruk gemaakt op de muziekscene. De Nederlandse rock- en rollscene wordt gekenmerkt door bands als Aces Again en The Moonshots, die elk een unieke bijdrage leveren aan de rijke muzikale tapestry van het land 11. Een band als Chef’Special heeft internationaal opgetreden, waaronder optredens bij het Colours of Ostrava in Tsjechië en Sziget in Hongarije, en ze hebben zelfs geopend voor Twenty One Pilots in de Verenigde Staten.

Golden Earring, bekend als een van de grootste Nederlandse rockexportproducten, heeft opgetreden op festivals in Zwitserland, Duitsland en Slowakije, wat hun internationale allure onderstreept. Bazzookas, een Nederlandse ska-band, treedt regelmatig op bij het Pohoda festival in Slowakije, terwijl Within Temptation plannen had om in 2020 op festivals in Oekraïne, Tsjechië en Oostenrijk te spelen. Guus Meeuwis heeft in 2015 de Royal Albert Hall in Londen uitverkocht, wat hem de eerste artiest maakte die daar een Nederlandstalig concert gaf.

De lijst van 100 Mooiste Nederlandse Liedjes bevat artiesten als Marco Borsato, bekend van hits als ‘Wat is mijn hart’ en ‘Dromen zijn bedrog’, en De Dijk met hun hit ‘Niemand in de stad’. Deze artiesten en hun muziek blijven een belangrijke rol spelen in de Nederlandse muziekcultuur, waarbij hun liedjes niet alleen de harten van vele Nederlanders hebben veroverd, maar ook aanzienlijke erkenning hebben gekregen binnen de internationale muziekscene.

De rol van Nederlandstalige muziek in de samenleving
Nederlandstalige muziek speelt een cruciale rol in de samenleving door het bevorderen van taalontwikkeling en cultureel begrip, vooral wanneer het opgenomen wordt in het reguliere schoolcurriculum. Wetenschappers hebben vastgesteld dat het luisteren naar Nederlandse muziek voordelen biedt, omdat het de hersenen meer stimuleert dan liedjes in andere talen, dankzij een beter begrip van de teksten. Dit aspect van muziekeducatie kan bijdragen aan een dieper begrip van de Nederlandse taal en cultuur onder studenten.

Protestmuziek is een duidelijk voorbeeld van hoe Nederlandstalige muziek zowel door de maatschappij beïnvloed kan worden als zelf een invloed kan uitoefenen. Van liederen over vrijheid tijdens de slavernij tot bluesmuziek over rassenongelijkheid en hedendaagse anti-oorlogssongs, Nederlandstalige muziek heeft altijd een spiegel van de samenleving gevormd. Deze muziek biedt niet alleen een artistieke uitlaatklep maar fungeert ook als een krachtig medium voor sociale en politieke commentaar.

In de klas kunnen Nederlandse liedjes worden gebruikt om verhalen en thema’s te introduceren, zoals migratie en vluchtelingen met ‘Er spoelen mensen aan’ van Kiki Schippers, of het verhaal van Chemi, een Tibetaanse vluchteling, in ‘Rivieren van steen’. Docenten worden aangemoedigd om studenten hun favoriete Nederlandse liedjes te laten presenteren aan het begin of einde van de les, waarbij ze de inhoud bespreken en nieuwe woordenschat leren . Dit niet alleen verrijkt de taalvaardigheid van de studenten, maar versterkt ook hun culturele identiteit en begrip.

Hedendaagse Nederlandstalige muziekscene
De hedendaagse Nederlandstalige muziekscene, ook bekend als de Nederpop scene, floreert met een divers aanbod van artiesten en genres. Belangrijke muziekfestivals zoals Pinkpop en Lowlands, die Nederlandstalige artiesten presenteren, zijn een bewijs van deze bloei 10. Deze muziek is regelmatig te vinden in de Nederlandse Top 40, waarbij in 2021 Nederlandstalige nummers 25% uitmaakten van de Top 100 meest gestreamde nummers op Spotify in Nederland 10.

De muziekindustrie in Nederland, gewaardeerd op ongeveer €1,5 miljard, speelt een significante rol in de economie van het land. Onderwijsinstellingen zoals het Conservatorium van Amsterdam en de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht zijn vooraanstaand in het aanbieden van cursussen in muziekuitvoering, productie en zakelijke aspecten van muziek. Deze instellingen hebben bijgedragen aan de professionalisering van de branche, wat mede de kwaliteit en innovatie in de muziekscene bevordert.

De impact van de COVID-19 pandemie op live-evenementen was aanzienlijk, met vele annuleringen en uitstel. Echter, Nederlandstalige artiesten hebben zich snel aangepast door over te schakelen naar online platforms om in contact te blijven met hun fans. Dit illustreert de veerkracht en aanpassingsvermogen van de scene. Daarnaast is streaming nu de grootste inkomstenbron voor de muziekindustrie, wat leidt tot discussies over de verdeling van streaminginkomsten tussen platforms, platenlabels, muzikanten en muziekuitgevers.

Nederlandstalige muziek op internationale podia
De waarde van de export van Nederlandse popmuziek is in 2023 met 15% gestegen ten opzichte van 2022, wat neerkomt op ongeveer € 198 miljoen. Deze groei benadrukt de toenemende populariteit van Nederlandstalige muziek op internationale podia. Vooral het segment van de dansmuziek speelt hierin een grote rol, aangezien het sinds 2009 het waardevolste deel van de markt vormt, met een aandeel van 66% in 2023.

Nederlandse festivals zoals Dekmantel en DGTL worden wereldwijd gezien als voorbeelden en zijn uitgebreid naar landen zoals Marokko, Kroatië, Brazilië en de Verenigde Staten. Deze internationale uitbreiding toont aan hoe Nederlandstalige muziekfestivals niet alleen lokaal maar ook wereldwijd een impact hebben.

Bovendien behoren zes Nederlandse DJ’s, waaronder Martin Garrix, Hardwell, Tiësto en Armin van Buuren, tot de top 100 van meest populaire DJ’s wereldwijd. Hun wereldwijde succes onderstreept de invloed van Nederlandstalige artiesten op de internationale muziekscene en hoe zij bijdragen aan de verspreiding van Nederlandstalige muziek over de hele wereld.

De impact van streaming en sociale media
De opkomst van streamingdiensten en sociale media heeft een onmiskenbare invloed op de muziekindustrie, waaronder de promotie en distributie van Nederlandstalige muziek. Met een dagelijkse upload van 60.000 tracks op Spotify, is het cruciaal voor artiesten om zich te onderscheiden. Sociale media bieden een direct kanaal om fans te bereiken, waarbij traditionele poortwachters zoals radio en pers kunnen worden omzeild. Dit heeft geleid tot een democratisering van muziekpromotie, waarbij zelfs onbekende artiesten potentieel wereldwijde sterren kunnen worden door effectief gebruik van platforms als TikTok en Instagram.

Streamingplatforms hebben niet alleen de toegankelijkheid van muziek vergroot, maar ook de manier waarop fans met muziek omgaan veranderd. Spotify voor Artiesten, bijvoorbeeld, biedt uitgebreide functies en hulpmiddelen waarmee muzikanten hun marketinginspanningen kunnen analyseren en optimaliseren. Marquee, een specifieke campagnetool op Spotify, levert gemiddeld tien keer meer luisteraars per uitgegeven dollar op dan vergelijkbare advertenties op sociale media, door zich te richten op gebruikers die al interesse hebben getoond in de muziek van de artiest.

De integratie van AI in muziekcreatie en live-optredens biedt nieuwe mogelijkheden voor artiesten om hun shows te verrijken en hun muziekstijl te innoveren. AI kan bijvoorbeeld live shows verbeteren door lichtshows, visuals en geluid aan te passen aan de akoestiek van de omgeving, wat de interactie tussen artiest en publiek optimaliseert. Terwijl deze technologieën de muziekindustrie blijven transformeren, spelen platenlabels nog steeds een cruciale rol in het helpen van artiesten om een breder publiek te bereiken, vooral in het licht van toenemende concurrentie.

Uitdagingen en kansen voor nieuwe artiesten
In de hedendaagse muziekindustrie is het opbouwen van een unieke identiteit en gemeenschap rondom een band van cruciaal belang. Het muzieksegment heeft een hoger percentage die-hard fans (40%) in vergelijking met film, tv en games, hoewel deze superfans in de muzieksector het minste geld uitgeven. Dit benadrukt de noodzaak voor bands om niet alleen een sterke fanbasis te ontwikkelen, maar ook om innovatieve manieren te vinden om inkomsten te genereren uit deze gemeenschappen.

Een opkomende trend is de direct-to-fan benadering, waarbij de relatie tussen artiesten en fans wordt versterkt en een inkomstenmodel hieromheen wordt gebouwd. Deze benadering biedt nieuwe artiesten de kans om onafhankelijk van traditionele muzieklabels te opereren, wat kan leiden tot een meer gepersonaliseerde en betrokken fanervaring. Echter, het vereist ook dat artiesten actief betrokken zijn bij hun marketing en fan interacties, wat een uitdaging kan zijn zonder de ondersteuning van grote labels.

De live muziekmarkt heeft aanzienlijke veranderingen ondergaan als gevolg van de coronaviruscrisis, met een verschuiving in inkomstenstromen richting streaming. Bovendien ondervindt muziekeducatie, vooral in de popmuzieksector, uitdagingen door culturele budgetverlagingen en internationalisering. Deze factoren vereisen dat nieuwe artiesten flexibel en adaptief zijn, en mogelijk nieuwe vaardigheden moeten ontwikkelen om te navigeren in een snel veranderende muzieklandschap.

De toekomst van Nederlandstalige muziek
In de toekomst van de Nederlandstalige muziek speelt de metaverse een opmerkelijke rol, hoewel 44% tot 51% van de consumenten het concept niet begrijpt of verwarrend vindt. Toch gelooft 37% dat het onze levens ingrijpend zal veranderen door de introductie van boeiende inhoud, duidelijke wetgeving, betaalbare hardware, en de mogelijkheid om anoniem deel te nemen. De integratie van muziek in digitale werelden zoals games en VR-applicaties wordt een belangrijke trend.

De invloed van kunstmatige intelligentie (AI) op de muziekindustrie is veelbelovend, met mogelijkheden voor het creëren van nieuwe geluiden, het componeren van muziek en het analyseren van luisteraarsvoorkeuren. Daarnaast spelen slimme luidsprekers en andere slimme toepassingen zoals Alexa, Google Assistant en Siri een steeds grotere rol in de consumptie van muziek, wat wijst op een verschuiving in hoe muziek wordt ervaren en genoten.

Een andere significante ontwikkeling is de opkomst van NFT’s binnen de muziekindustrie, die de potentie hebben om niet alleen als een hype gezien te worden maar als een belangrijke trend voor toekomstige inkomstenmogelijkheden voor artiesten. Deze technologische vooruitgangen bieden nieuwe manieren voor artiesten om hun werk te monetariseren en interactie aan te gaan met hun publiek.

Conclusie
Doorheen dit artikel hebben we de reis van Nederlandstalige muziek verkend, van zijn historische wortels tot aan zijn hedendaagse invloed binnen en buiten onze landsgrenzen. We hebben gezien hoe verschuivende trends, de ontwikkeling van technologie, en de veranderende manier waarop we muziek consumeren, deze stijl blijvend hebben gevormd. Met een diepe duik in het verleden hebben we de basis gelegd voor een beter begrip van de belangrijkste momenten en figuren die de Nederlandse muziekscene hebben gevormd.

Kijkend naar de toekomst, met de metaverse en AI op de horizon, staan we aan de vooravond van nieuwe manieren waarop Nederlandstalige muziek gecreëerd, gedeeld en ervaren zal worden. De voortzetting van deze muzikale traditie belooft niet alleen een rijke bron van culturele expressie te blijven, maar ook een dynamisch veld van innovatie en aanpassingsvermogen. Terwijl we de mogelijkheden van de toekomst omarmen, blijven de echo’s van het verleden ons herinneren aan de diepe wortels en het unieke karakter van Nederlandstalige muziek.

FAQs
Wat is het nummer met de meeste streams in het Nederlands op Spotify?
Het Nederlandstalige nummer met de meeste streams op Spotify is ‘Coño’ van DJ Puri, Jhorrmountain en Adje, met meer dan 82 miljoen streams.

Welke Nederlandse liedjes zijn algemeen bekend? Enkele van de meest bekende Nederlandse liedjes zijn:

“Het dorp” van Wim Sonneveld
“Dromen zijn bedrog” van Marco Borsato
“Pastorale” van Liesbeth List en Ramses Shaffy
“Verliefd” van Circus Custers
“Op een mooie Pinksterdag” van André van den Heuvel en Leen Jongewaard
“Een meisje van zestien” van Boudewijn de Groot
“Een dag uit duizend dromen” van Frans Bauer
“Mag het licht uit” van De Dijk
Wat is momenteel het populairste liedje in Nederland? Deze informatie is niet direct beschikbaar in de gegeven gegevens.

Welk Nederlands nummer werd het meest afgespeeld op Spotify? Het nummer ‘Stiekem’ van Maan en Goldband is op Spotify het meest afgespeeld door Nederlanders.

Referenties
[1] – https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandstalige_muziek

[2] – https://isgeschiedenis.nl/nieuws/nederlandstalige-muziek-een-rijke-geschiedenis-van-verschillende-genres

[3] – https://anderetijden.nl/dossier/17/Nederlandse-muziek

[4] – https://www.researchgate.net/publication/284784195_Een_te_herziene_eeuw_Nederlandse_muziek_Onderzoeksperspectieven_voor_de_negentiende-eeuwse_muziek-_en_concertgeschiedenis

[5] – https://nl.wikipedia.org/wiki/Volksmuziek_in_Nederland

[6] – https://www.dbnl.org/tekst/thij017zeve01_01/thij017zeve01_01_0002.php

[7] – https://www.dbnl.org/tekst/_ons003200201_01/_ons003200201_01_0027.php

[8] – https://3voor12.vpro.nl/artikelen/overzicht/2022/Maand-van-de-Nederlandstalige-pop/Vijftig-klassiekers-volgens-artiesten.html

[9] – https://modmod.nl/invloedrijkste-nederlandse-muziek/

[10] – https://www.youtube.com/playlist?list=PL3oW2tjiIxvTg2wlHnXNYKYCD0OZz1saw

[11] – https://redrockdevils.jimdofree.com/hedendaagse-bands/

[12] – https://festileaks.com/2021/01/10x-succesvolle-nederlandse-festivalacts-in-het-buitenland/

[13] – https://www.muziekweb.nl/Link/HAX1853/De-100-mooiste-Nederlandstalige-liedjes

[14] – https://dwars.org/overdwars/protestliederen-muziek-maatschappij/

[15] – https://www.radio10.nl/10-van-10/deze-10-nederlandse-acts-werden-wereldberoemd

[16] – https://www.hartvannederland.nl/nieuws/entertainment/wetenschappers-trekken-conclusie-voordelen-nederlandse-muziek-geen-illusie

[17] – https://frisonderwijsnederlands.files.wordpress.com/2021/05/fons_6_4_vanhoeck.pdf

[18] – https://www.cultuurmonitor.nl/domein/muziek/

[19] – https://www.redbull.com/nl-nl/invloed-nederlandse-muziek

[20] – https://www.bumacultuur.nl/wp-content/uploads/2024/01/Exportwaarde-NL-populaire-muziek-2023.pdf

[21] – https://vi.be/nieuws/wallifornia-2023-trends-in-muziek-en-tech

[22] – https://vi.be/nieuws/10-x-10-trends-in-de-muziekindustrie

[23] – https://combron.be/overweeg-te-streamen-via-social-media/

[24] – https://vi.be/features/digitale-muziekmarketing-in-2021

[25] – https://artists.spotify.com/nl/blog/new-study-marquee-delivers-10x-more-listeners-per-dollar-than-social-ads

[26] – https://thesis.eur.nl/pub/34653/Pieter-385424.pdf

[27] – https://www.tunecore.com/nl/guides/how-to-promote-your-music-on-social-platforms-in-2022

[28] – https://radio1.be/sociale-media-en-hoe-ermee-om-te-gaan

[29] – https://www.nporadio1.nl/nieuws/cultuur-media/e13efa1f-9569-4b97-8a08-03d8faf976f6/standnl-socialemedia-facebook-instagram-x-wetgeving-naief-zuckerberg

[30] – https://www.kbc.be/particulieren/nl/beleggen/thematisch-beleggen/beweeg-mee-met-de-toekomst/artificiele-intelligentie-vindt-klankbord-in-de-muziekindustrie.html

[31] – https://esns.nl/nl/conference/panels/artiest-post-corona-wat-komt-er-op-ons-af/

[32] – https://www.entertainmentbusiness.nl/specials/buma-nl-special-2023/nederlandse-muziek-is-een-enorm-verbindende-factor/

[33] – https://www.vrt.be/nl/over-de-vrt/opdracht/kernopdrachten/vlaamse-dimensie/